• Welcome to TUKE FÓRUM - Fórum pre študentov Technickej Univerzity v Košiciach.
 
Menu

Zobrazi� pr�spevky

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Zobrazi� pr�spevky Menu

Messages - Shwollo

#351
Začne behať a keď vezme 4 beepre ide domov. Potom zas začne behať, ale už vezme všetky beepre vo svete a pritom by  sa mal po 4 sa zase vrátiť domov.
#352

   
int main(){
    int beep = 0;
    turnOn("world.txt");
    draw();
    while (frontIsClear()){                                                     // cyklus, aby sie K stale dopredu
          movek();
          beep:
          while (beepersPresent()){
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4) domov();}

          if (frontIsBlocked() && facingSouth()){                               //ak narazi na stenu a je otoceny dole
             turnLeft();
             if (frontIsBlocked() && rightIsBlocked()){                         //ak dojde do rohu sveta
                turnLeft();
                turnLeft();
                while (frontIsClear())
                       movek();
                          while (frontIsClear()){
                                movek();
                                while (frontIsBlocked())
                                      if (beepersInBag())
                                      putBeeper();
                                      else goto koniec;
                                }
                             
                         }
                else movek();
             if (rightIsClear())
                okoloDole();                                                    // obide stenu vo vnutri sveta
                else turnLeft();
          }
                                 
          if (frontIsBlocked() && facingNorth()){                               //ak narazi na stenu a je otoceny hore
             turnRight();
             if (frontIsBlocked() && leftIsBlocked()){                          //ak dojde to rohu sveta
                turnLeft();
                turnLeft();
                while (frontIsClear())
                      movek();
                      while (frontIsBlocked())
                            if (beepersInBag())
                               putBeeper();
                               else goto koniec;
                      }
                else movek();
             if (leftIsClear())
                okoloHore();                                                    //obide stenu
                else turnRight();
             }
         


}
koniec:
  system("PAUSE");
  return 0;
}



vite mi niekto vysvetliť, prečo mi cyklus

while (beepersPresent()){
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4) domov();}

prebehne iba raz?
a ako by som to mal opraviť?
#353
Quote from: miro2141 on  09.05.2010, 22:39:58
Caute Chalani  :P Chcem sa opytat ohladom 12. zadania.... Po tom čo prejde Karol ma nechat Beeper.... no to je ten problem ze nema nechat cislo ale # . Ako to mam urobit? Co mam prepisat v definicii??Diky  :hug:
niekde v library.c by si mal mať

if (svet.world[x][y] > 0)       printf("%d", svet.world[x][y]);


ty to zmeníš na

if (svet.world[x][y] > 0)       printf("#");
#354
ja viem, že v tom mám chaos... :), ale ono sa to nedá nejak pekne spraviť, lebo tam musím pomaly po každom kroku kontrolovať front, left a pod....
btw... dik :)
#355
Quote from: luky on  09.05.2010, 17:52:42
Quote from: Shwollo on  09.05.2010, 17:26:00
prečo mi to neche fungovať? ono sa to vôbec nereaguje na funkciu "domov". Chcel som spraviť, že keď vezme 4 beepre tak pôjde "domov".

while (beepersPresent())
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4)
                   domov();
                   


zložené zátvorky!
while (beepersPresent()){
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4)
                   domov();}

nepomôže potom mi hádže chybu v zdrojáku. Je to v štvrtom riadku

int beep = 0;
    turnOn("world.txt");
    draw();
    while (frontIsClear()){                                                     // cyklus, aby sie K stale dopredu
          movek();
             while (beepersPresent()){
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4)
                   domov();
                   }
                   else{
          if (frontIsBlocked() && facingSouth()){                               //ak narazi na stenu a je otoceny dole
             turnLeft();
             if (frontIsBlocked() && rightIsBlocked()){                         //ak dojde do rohu sveta
                turnLeft();
                turnLeft();
               
                while (frontIsClear())
                       movek();
                              if (frontIsBlocked()){
                              turnRight();
                              while (frontIsClear()){
                              movek();
                              while (frontIsBlocked()){
                                    if (beepersInBag())
                                    putBeeper();
                                    else goto koniec;                     
                                    }
                                    }
                             }
                         }
                else movek();

#356
prečo mi to neche fungovať? ono sa to vôbec nereaguje na funkciu "domov". Chcel som spraviť, že keď vezme 4 beepre tak pôjde "domov".

while (beepersPresent())
                pickBeeper();
                beep++;
                if (beep == 4)
                   domov();
                   
#357

void turnOff(){
   int y, x;
   FILE *fp;
   char dir;
   fp = fopen( "output.kw", "w" );
 
   {
   if (karel.direction == 'N') dir = 'N';
   if (karel.direction == 'S') dir = 'S';
   if (karel.direction == 'W') dir = 'W';
   if (karel.direction == 'E') dir = 'E';
}
   
   fprintf(fp, "%d %d %d %d %c %d\n", svet.width, svet.height, karel.x, karel.y, dir, karel.beepers);


pls help... neche mi zapísať do súboru konštantu "dir". Viete niekto prečo?




presne tento problém som mal aj pri čítaní zo súboru. mal som, aby mi načítalo "%c", &karel.direction. Ale nefungovalo to, tak som to vyriešil takto:

char dir;
fscanf (f, "%d %d %d %d %c %d", &svet.width, &svet.height, &karel.x, &karel.y, &dir, &karel.beepers);
  karel.x--;
  karel.y--;
    if (dir == 'S') karel.direction = S;
.
.
.


chcel som to sraviť aj pri zapísaní do spboru, ale nejak to nefunguje.

karel.direction je z tohto:

typedef struct {
       int x, y, direction, beepers;
       }ROBOT;
ROBOT karel;


a konštanta dir je typu char

#358

void turnOff(){
   int y, x;
   FILE *fp;
   char dir;
   fp = fopen( "output.kw", "w" );
 
   {
   if (karel.direction == 'N') dir = 'N';
   if (karel.direction == 'S') dir = 'S';
   if (karel.direction == 'W') dir = 'W';
   if (karel.direction == 'E') dir = 'E';
}
   
   fprintf(fp, "%d %d %d %d %c %d\n", svet.width, svet.height, karel.x, karel.y, dir, karel.beepers);


pls help... neche mi zapísať do súboru konštantu "dir". Viete niekto prečo?
#359

FILE *fp;
   
    fp = fopen( "output.kw", "w" );
   

prečo mi ten súbor nehce vytvoriť?
#360
len taký dotaz... prečo to musíme obhajovať z omegy? Prečo si nemôžme doniesť vlastný notebook obhájiť to na ňom a potom uploadnúť na omegu?
#361
omg... prečo ma takáto jednoduchá vec nenapadla? :D diky
#362
mám zadanie 26. Už ho mám skoro spravené len neviem ako mám spraviť, aby sa vždy, keď nazbiera 4 beepre vrátil. resp. neviem ako mu mám povedať, že už má 4 beepre. Vedeli by ste mi pomôcť??
#363
1. ro?ník / Re: ELEKTROTECHNIKA?
07.05.2010, 01:50:33
nie... nemajú čas vypisovať somariny... učia sa :D
#364
máš tam world1[j] - to máš len jednu súradnicu. Nemalo by tam byť world1[j]...?
#365
cawte.... neviete niekto prečo mi nechce zo súboru načítať orientáciu? všetko ostatné načíta... len orientáciu nie. Dokonca mi ani karla nezobrazí....

#define MAX_HEIGHT 20
#define MAX_WIDTH 20
#define WALL -1
#define EMPTY 0
int width,height;
int world[MAX_HEIGHT][MAX_WIDTH];

typedef struct {
        int x,y,direction, beepers;
        }ROBOT;
ROBOT karel;

typedef enum {
        E, N, W, S
        }direction;
       
typedef enum {
        FALSE, TRUE
        }Boolean;

void turnOn(char *path){
     
     path = fopen ("world.txt", "r");
     fscanf (path, "%d %d %d %d %c %d", &width, &height, &karel.x, &karel.y, &karel.direction, &karel.beepers);
   
   int x,y;
for(x=0; x<height; x++){
for(y=0; y<width; y++)
world[width][height];
     
}
}

void draw()
{
if (width > 20 || height > 20) { printf ("chyba, maximalne rozmery svera su 20x20, \npokracujte stlacenim klavesy enter");  getchar(); exit(1); }
else {
  system("cls");
  printf("pozicia: x:%d y:%d \n",karel.x, karel.y); 
  printf("orientacia: ");
  if (karel.direction == S) printf("juh \n");
  if (karel.direction == N) printf("sever \n");
  if (karel.direction == W) printf("zapad \n");
  if (karel.direction == E) printf("vychod\n");
  printf("pocet beeprov v batohu: %d\n", karel.beepers);
  printf("tu je %d beeprov\n", world[karel.x][karel.y]);
  printf("ma beepre? %d\nje tu beeper? %d\n", beepersInBag(), beepersPresent());
  printf("orientacia %c  \n \nfrontIsblocked? %d \n",  karel.direction,  frontIsBlocked());
  printf("frontIsClear?   %d\nrightIsClear?   %d \nleftIsClear?    %d", frontIsClear() ,rightIsClear(), leftIsClear() );
  printf("\n\n");
     int x,y;

     for(x=0; x<height; x++){
     for(y=0; y<width; y++){
                     if(karel.y==y && karel.x==x)
                                            {
                                            if (karel.direction == S) printf("v");
                                            else if(karel.direction == E) printf(">");
                                            else if(karel.direction == N) printf("^");
                                            else if(karel.direction == W) printf("<");
                                            }
                     else
                     {
                      if (world[x][y] == WALL)   printf("#");
                      if (world[x][y] == EMPTY)  printf(".");
                      if (world[x][y] > 0)      printf("%d", world[x][y]);
                     }
   }
   printf("\n");
}

sleep(1000);
  }
}


v súbore mám len
9 9 0 0 W 200
#366
prečo mi furt chodí mimo sveta?


karelInWorld()
{
 int x = karel_x;
 int y = karel_y;      
 if (x <= width && y <= height && x>=0 && y >= 0) return 1;  // width=6 height=5
    else return 0;
}


     
frontIsClear()
{    
 int x = karel_x;
 int y = karel_y;
      if(karel_direction==0) x++;             // v
      else if(karel_direction==180)x--;       // ^
      else if(karel_direction==90) y++;       // >
      else if(karel_direction==270) y--;      // <
  if (karelInWorld() == 1);
     {
     if (world[x][y] == EMPTY && world[x][y] >= 0 ) return 1;
        else return 0;
     }
}


a prečo mi nejde táto podmienka? keď narazí na beeper tak si myslí, že je tam stena

if (world[x][y] == EMPTY && world[x][y] >= 0 ) return 1;
         else return 0;


celý zdroják

#define MAX_HEIGHT 20
#define MAX_WIDTH 20
#define WALL -1
#define EMPTY 0
int width,height;
int world[MAX_HEIGHT][MAX_WIDTH];
int karel_x;
int karel_y;
int karel_direction;
int karel_beepers = 20;


void turnOn(){
   

    karel_y = 3;
    karel_x = 3;
    width=6;
    height=5;

   
int newWorld[5][6]={
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1, -1, -1, 0 }
};

karel_direction = 90;

int x,y;
for(x=0; x<height; x++){
for(y=0; y<width; y++)
world[x][y]=newWorld[x][y];

}
}

void draw()
{
 system("cls");
 printf("pozicia: %d %d \n",karel_x, karel_y);  
 printf("orientacia: ");
 if (karel_direction == 0) printf("juh\n");
 if (karel_direction == 180) printf("sever\n");
 if (karel_direction == 270) printf("zapad\n");
 if (karel_direction == 90) printf("vychod\n");
 printf("pocet beeprov v batohu: %d\n", karel_beepers);
 printf("tu je %d beeprov", world[karel_x][karel_y]);
 printf(" \norientacia %d  \nclear?    %d\nblocked?  %d \n",  karel_direction, frontIsClear(), frontIsBlocked());

 printf("\n");
    int x,y;

    for(x=0; x<height; x++){
    for(y=0; y<width; y++){
                    if(karel_y==y && karel_x==x)
                                           {
                                           
                                           if (karel_direction==0) printf("v");
                                           else if(karel_direction==90) printf(">");
                                           else if(karel_direction==180) printf("^");
                                           else if(karel_direction==270) printf("<");
                                           }
                    else
                    {
                     if (world[x][y] == WALL)   printf("#");
                     if (world[x][y] == EMPTY)  printf(".");
                     if (world[x][y] > 0)      printf("*");
                    }
  }
  printf("\n");
 
}
sleep(1000);

}

void turnLeft()
{
     karel_direction += 90;
     karel_direction = karel_direction % 360;
     draw();
}

karelInWorld()
{
 int x = karel_x;
 int y = karel_y;      
 if (x <= width && y <= height && x>=0 && y >= 0) return 1;  // width=6 height=5
    else return 0;
}


     
frontIsClear()
{    
 int x = karel_x;
 int y = karel_y;
      if(karel_direction==0) x++;             // v
      else if(karel_direction==180)x--;       // ^
      else if(karel_direction==90) y++;       // >
      else if(karel_direction==270) y--;      // <
  if (karelInWorld() == 1);
     {
     if (world[x][y] == EMPTY && world[x][y] >= 0 ) return 1;
        else return 0;
     }
}
 
frontIsBlocked()
{    
return !frontIsClear();
}  

void movek()
{
    int x,y;
    if (frontIsClear() == 1)    
     {    
     if(karel_direction==0) karel_x++;       //v            
     if(karel_direction==180) karel_x--;     //^              
     if(karel_direction==90) karel_y++;      //>              
     if(karel_direction==270) karel_y--;     //<            
     draw();
     
     }
     else printf("\nchyba, je tu stena\n\n");
}

beepersInBag()
{
 if (karel_beepers >= 1) return 1;
    else return 0;
}

noBeepersInBag()
{
 return !beepersInBag();
}

beepersPresent()
{
 if (world[karel_y][karel_x] > 0) return 1;
   else return 0;
}

putBeeper()
{
if (world[karel_y][karel_x] >= 0)
   {
     world [karel_y][karel_x] += 1;          
     karel_beepers--;
   }
   else printf("nie su tu beepre\n");  
   draw();
}

pickBeeper()
{
if (world[karel_y][karel_x] >0)
   {
     world [karel_y][karel_x] -= 1;
     karel_beepers++;  
   }
   else printf("tu nie ju beper");        
   draw();
}





void testSensors()
{
       
 //  printf("suradnice: x:%d y:%d \norientacia %d  \nclear?    %c\nblocked?  %c \n", karel_x, karel_y, karel_direction, frontIsClear(), frontIsBlocked());
   printf("\nma beepre? %d\npocet beeprov v batohu: %d \nje tu beeper? %d\n", beepersInBag(), karel_beepers, beepersPresent());
   printf("tu je %d beeprov\n", world[karel_y][karel_x]);

}



diky  :D
#367
1. ro?ník / Re: ELEKTROTECHNIKA?
26.04.2010, 14:05:26
hej, ale iba na skúškovej časti
#368
1. ro?ník / Re: ELEKTROTECHNIKA?
24.04.2010, 16:35:50
Quote from: Jurosh on  24.04.2010, 05:29:55
...vie dokonca rozsirenu maticu 4x3...
to si kde našiel?  :o

Quote from: Jurosh on  24.04.2010, 05:32:53
ja len dufam ze nebudu trojfazove neharmonicke stvorfazove a indukcna vezba na pisomke :-D bo to neni dobre.... nevykryvam tie veci do pondelka.... a ozdaj budu len nejake jednoduche tie ovody :O nvm jak vam ale mne sa ta elektro zda nejako brutalne tazka... matika1 je oproti tomu lahoda
trojfázové budú len na skúške. A tuším tam budú aj tie grafy. Na zápočte bude len jednosmerný a harmonický. (alebo tak nejak sa to volá) bv

Quote from: mimexko on  24.04.2010, 15:33:46
nam davala taky papier ze co bude a je tam ze v prvej ulohe napisat podmienkove rovnice pre JSO a este k tej otazke je aj vypocitat niektoru el. velicinu, takze matice budu velmi potrebne si myslim. chvalabohu nieje napisane akou metodou to riesit takze dufam ze ani v pisomke to nebude zadane. lebo metoda uzlovych napati je podla mna zbytocne velmi zlozita. horsie je ze moja kalkulacka nezvlada komlexne cisla. vie niekto sposob ako to vypocitat inym sposobom? jednoduchym
mohol by si sem ten papier hodiť?
Na cviku nám vravel že bude max 3 rovnice o 3och neznámych.
bez kalkulačky si pri komplexných nahratý. Dá sa to síce vypočítať, ale je to feeeeeest zložité a zdĺhavé. Cez nejaké vzorce sa to robí
#369
1. ro?ník / Re: ELEKTROTECHNIKA?
24.04.2010, 04:16:54
tam sa dajú počítať len 3x3 nie?
mám takú istú, ale bez plus...
#370
1. ro?ník / Re: ELEKTROTECHNIKA?
23.04.2010, 23:05:56
ale dá... len sa nechce :D. teda aspoň môj prípad
#371
O ničom / Re: Google WAR II
23.04.2010, 02:17:04
Quote from: puq on  23.04.2010, 00:03:45
este pre zaujimavost ake boli otazky napriklad?
ako sa volal tipek, čo vynašiel PC myš, kedy bola dostavaná eiffelovka, a čerešnička na záver: akej rasy bol pes ktorý hral v komisárovi rexovi. :P Táto otázka bola čislo to tom, kto to skôr napíše. Toto boli otázky z prvej úrovne. To, čo bolo v tretej sa zapamätať nedalo. Tie už boli pekne náročné.


Quote from: stricky on  23.04.2010, 00:24:31
ak mate nejake navrhy pre zlepsenie dalsieho kola tak ich postnite..
ťažšie otázky jednoznačne...
a možno aj povoliť jednu chybnú odpoveď... nad tým ste nerozmýšľali?
Minulý rok boli tiež takto isto postavené otázky? Že v prvej úrovni boli také otázky?


Už teraz sa teším na budúci ročník.  :banana_guitar: - zatiaľ najlepšia akcia, čo som tu zažil. ale to som len prvák  :laugh:

BTW nemalo by to byť niekde v archíve studenttv? Veď oni to celé streamovali.  :D
#372
O ničom / Re: Google WAR II
22.04.2010, 19:14:39
tak to to pravidlo, že keď niekto zle uhádne tak letí bolo pekne naprd... tipek, čo skončil druhý odpovedal na 2 otázky... zvyšok prešiel tak, že sa jeho súper pomýlil... Nabudúce by mohli spraviť tak, aby mal každý 2 pokusy. Aby sa do finále dostali tí, ktorí to naozaj vedia.

Ale inak to bolo ppc spravené. A hlavne keď kamoš vyhral 10€ do Včka :D
#373
1. prečo všetky naraz? Keď je karel mimo sveta tak world[ x ][ y ] == EMPTY stráca význam nie? Takže tam nie je hodnota 0... Či...?

2. na to sa pozriem zajtra

3. ak tam bude beeper tak to znamená, že daná súradnica je väčšia ako 0 takže x>0, y>0. Alebo by som mal dať radšej, že world[ x ][ y ] > 0??
#374
dorobil som frontIsClear
môže byť?


frontIsClear()
{   
int x = karel_x;
int y = karel_y;
       if(karel_direction==0) x++;            // v
      else if(karel_direction==180) x--;      // ^
      else if(karel_direction==90) y++;       // >
      else if(karel_direction==270) y--;      // <
if (world[x][y] == EMPTY || x <= height || y <= width || x > 0 || y > 0 ) return 1;
    else return 0;
}
   
frontIsBlocked()
{   
return !frontIsClear();


Quote from: mirek on  20.04.2010, 02:02:24
skus sa este pozriet na to, ako pracujes s y-ovou a x-ovou osou v poli - ako ich pouzivas pri nacitavani pola v turnOn() a ako ich pouzivas v senzore frontIsClear()
neviem, čo tam mám zle ???
#375
Quote from: petopetolkoo on  20.04.2010, 02:06:53
shwollo ten senzor urob radsej cez switch a nezabudaj kontrolovat aj hranice sveta, to jest height a width, kusok sa nad tym zamysli, nakresli si aj to pole ak ty to pomoze a skusaj hlavne skusaj
nemáš to jedno, či tam dám swich alebo if?

Quote from: Shwollo on  20.04.2010, 01:58:41
wtf: return 'a' return 'n' ???

dal som tam "1" a "0" a robí to presne to isté


#define MAX_HEIGHT 20
#define MAX_WIDTH 20
#define WALL -1
#define EMPTY 0
int width,height;
int world[MAX_HEIGHT][MAX_WIDTH];
int karel_x;
int karel_y;
int karel_direction;
int karel_beepers = 20;


void turnOn(){
    int i,j;

    karel_x = 4;
    karel_y = 3;
    width=6;
    height=5;

   
int newWorld[5][6]={
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1,  0,  0, 0 },
   { 0, -1, -1, -1, -1, 0 }
};

karel_direction = 90;


for(i=0;i<height;i++){
for(j=0;j<width;j++)
world[i][j]=newWorld[i][j];

}
}

void draw()
{
 system("cls");
 printf("pozicia: %d %d \n",karel_x, karel_y);  
 printf("orientacia: karel je gay: ");
 if (karel_direction == 0) printf("juh\n");
 if (karel_direction == 180) printf("sever\n");
 if (karel_direction == 270) printf("zapad\n");
 if (karel_direction == 90) printf("vychod\n");
 printf("pocet beeprov v batohu: %d\n", karel_beepers);
 printf("tu je %d beeprov", world[karel_y][karel_x]);
 printf(" \norientacia %d  \nclear?    %d\nblocked?  %d \n",  karel_direction, frontIsClear(), frontIsBlocked());

 printf("\n");
    int i,j;

    for(i=0;i<height;i++){
    for(j=0;j<width;j++){
                    if(karel_y==i && karel_x==j)
                                           {
                                           
                                           if (karel_direction==0) printf("v");
                                           else if(karel_direction==90) printf(">");
                                           else if(karel_direction==180) printf("^");
                                           else if(karel_direction==270) printf("<");
                                           }
                    else
                    {
                     if (world[i][j] == WALL)   printf("#");
                     if (world[i][j] == EMPTY)  printf(".");
                     if (world[i][j] > 0)      printf("*");
                    }
  }
  printf("\n");
 
}
sleep(1000);

}

void turnLeft()
{
     karel_direction += 90;
     karel_direction = karel_direction % 360;
     draw();
}
     
frontIsBlocked()
{    
int x = karel_x;
int y = karel_y;
      if(karel_direction==0) x++ ;           //v            <-y->
      if(karel_direction==180) x--;          //^               x
      if(karel_direction==90) y++;           //>               |
      if(karel_direction==270) y--;          //<               v
if (world[x][y] != EMPTY) return 1;
   else return 0;      
}

frontIsClear()
{    
int x = karel_x;
int y = karel_y;
      if(karel_direction==0) x++;            // v
     else if(karel_direction==180) x--;      // ^
     else if(karel_direction==90) y++;       // >
     else if(karel_direction==270) y--;      // <
if (world[x][y] != WALL) return 1;
   else return 0;
}
   
void movek()
{
    int x,y;
    if (frontIsClear() == 'a')    
     {    
     if(karel_direction==0) karel_x++;       //v            <-y->
     if(karel_direction==180) karel_x--;     //^              x
     if(karel_direction==90) karel_y++;      //>              |
     if(karel_direction==270) karel_y--;     //<              v
     draw();
     
     }
     else printf("\nchyba, je tu stena\n\n");
}

beepersInBag()
{
 if (karel_beepers >= 1) return 1;
    else return 0;
}

noBeepersInBag()
{
 return !beepersInBag();
}

beepersPresent()
{
 if (world[karel_y][karel_x] > 0) return 1;
   else return 0;
}

putBeeper()
{
if (world[karel_y][karel_x] >= 0)
   {
     world [karel_y][karel_x] += 1;          
     karel_beepers--;
   }
   else printf("nie su tu beepre\n");  
   draw();
}

pickBeeper()
{
if (world[karel_y][karel_x] >0)
   {
     world [karel_y][karel_x] -= 1;
     karel_beepers++;  
   }
   else printf("tu nie ju beper");        
   draw();
}





void testSensors()
{
       
 //  printf("suradnice: x:%d y:%d \norientacia %d  \nclear?    %c\nblocked?  %c \n", karel_x, karel_y, karel_direction, frontIsClear(), frontIsBlocked());
   printf("\nma beepre? %c\npocet beeprov v batohu: %d \nje tu beeper? %c\n", beepersInBag(), karel_beepers, beepersPresent());
   printf("tu je %d beeprov\n", world[karel_y][karel_x]);



}