toto je hlavne pre steva, kedze mi na jeho kanali stale youtube odstranuje prispevky. hmm... asi som uz riadny spammer
ahoj
odpoviem pomedzi riadky
"Ja osobne si myslim, ze im pomaham"
ja som nenapisal, ze im nepomahas. ano - ty im pomahas. oni dostali ulohu a ty ju riesis za nich. jasne, ze je to lepsie, ako keby to od niekoho kupili - vdaka tebe usetria.
ja som napisal, ze im skodis. oni sa na zaklade tohto zadania maju nieco naucit. maju si nad tym zadanim odsediet niekolko hodin, vyskusat popularnu metodu hop-trop (pokus-omyl), aby porozumeli tomu, preco sa to vsetko sprava tak, ako sa sprava. vdaka tomu, ze im ponuknes svoje riesenie, tak patrat a skusat nemusia. nestravia nad tym tolko casu, ktory by nad tym inac stravit museli. a v podstate to cele "nepreziju" na vlastnej kozi.
"Viem ze sa snazite o to, aby rozmyslali trochu ale najprv ich treba nieco naucit aby pochopili zakladne principy (nie vsetci davaju pozor na prednaske). "
a kedy ich to mame naucit, ked ty im davas rovno riesenie na problem, pomocou ktoreho by sa to naucit mali? kedy si maju osvojit zaklady algoritmizacie a zaklady programovania ako takeho, ked si zadanie v prvaku vyriesil za nich? kedy si vyskusaju, ako to s tymi objektami a vztahmi medzi nimi je, ked aj tuto skusenost, ktoru by mali nadobudnut sami, za nich preskocis? vzdy na zaciatku cvik im zvyknem povedat, ze programovat sa nenaucia len z pozerania. ja napriklad velmi casto pozeram relaciu bez servitky, ale nemozem povedat, ze som vdaka nej lepsi kuchar.
"A potom ked aspon zcasti rozumeju zakladnym veciam, tak mozu doprogramovat aj nejake svoje veci."
a tu je mozno ukryte jadro celeho problemu - staci rozumiet alebo treba vediet pouzit?
pozri sa - poviem to veselo - vymysli si vlastny projekt, na ktorom im budes demonstrovat principy cohokolvek - ci uz jazyka alebo technologie. skus si pripravit screencasty napriklad na nejaky adresar kontaktov alebo bankomat alebo akykolvek iny killer example. myslis si, ze potom bude tvoj kanal taky popularny, ako je teraz? urcite nie. ich to nebude zaujimat, pretoze oni nemaju robit ziadny adresar kontaktov ani ziadny bankomat. oni maju spravit textovku. to je jedno, ze im davame k dispozicii kadejake fajne materialy. oni ich nepotrebuju, pretoze v nich nie je "jasne" napisane, ako to maju vyriesit. kedze im davas cele riesenie, tak ich nenaucis ani len citat dokumentaciu (ku jdk). a toboz uz nie cokolvek, co je napisane v anglictine... dokonca som prekvapeny, ze nikto neobjavil ine screencasty, ako sa taka textovka robi (a dokonca po cesky). a mozno o tom len neviem. si popularny, pretoze riesis konkretny problem za nich.
po minule roky to napriklad vyzeralo tak, ze som bezne zachytil konverzaciu niekolkych skupin studentov na prednaskach z inych predmetov, kde riesili denne problemy z textovky. dnes? je normalne, ze na mojich cvikach riesia zadania z usa alebo z niecoho ineho. v jednej skupine je pravidelne ticho, pretoze sa nevedia ani len opytat na nejaky problem (asi im to vysvetlis lepsie alebo ziadny problem nemaju). mna nebavi robit policajta, ale zalezi mi na tom, aby sa tie deti daco naucili. ucitel totiz moze byt akolkolvek dobry, ale ak jeho studenti na to kaslu, tak je to len strata casu a vynalozeneho usilia.
uz hadam nemam, co by som k tomu viac dodal. sam mi davas za pravdu v poslednom svojom odstavci, kde pises:
"pomoze vam to za predpokladu, ze sa budete snazit tomu aspon trochu porozumiet"
aby ste si nemysleli, ze vas vsetkych hadzem do jedneho vreca - to som nikdy nerobil. je mi jasne, ze su slabsi a su sikovnejsi. len mi je luto, ze ti slabsi sa snazia dosiahnut na kvalitu sikovnejsich necestne. a mrzi ma, ak niekto, kto sa nadrie a vynalozi velke usilie na dosiahnutie vysledku, je ohodnoteny rovnako (a obcas aj horsie) ako niekto, kto na to vynalozil slabe az ziadne usilie. nuz - "sikovnym" patri svet...
mirek